بهترین روش های تشخیص تخم مرغ تازه از کهنه

تخم مرغ تازه

تشخیص تازگی تخم مرغ

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که از تازگی تخم مرغ ها مطمئن نباشید یا در هنگام استفاده با توجه به شرایط ظاهری آن نسبت به سلامت و کیفیت آن شک داشته باشید. از آنجاییکه تازگی تخم مرغ در کیفیت آشپزی و پخت بسیار مهم است. در این مقاله سعی داریم روش های مختلف برای تشخیص تازگی تخم مرغ را با هم بررسی کنیم.

تاریخ انقضای روی بسته بندی

اولین کاری که می بایست هنگام خرید تخم مرغ انجام دهیم چک کردن تاریخ انقضای اعلام شده روی بسته بندی های تخم مرغ است تخم مرغ معمولا یک ماه تاریخ انقضا دارد و بر روی بسته بندی و خود تخم مرغ ها ثبت شده است.

 

آزمایش تکان دادن

این روش بسیار راحت و سریع می تواند به شما در تشخیص تخم مرغ تازه کمک کند. تخم مرغ را نزدیک گوش خود نگه دارید و به آرامی تکان دهید تخم مرغ تازه صدای زیادی نمی دهد زیرا زرده و سفیده همچنان سفت و محکم هستند و بیشتر فضای داخل پوسته را پر می کنند. تخم مرغ های کهنه تر صدای چرخش می دهند زیرا محتویات آن رقیق تر شده و آزادانه حرکت می کنند.

 

آزمایش بویایی

آزمایش بویایی یکی از قابل اعتماد ترین روش ها است زیرا تخم مرغ فاسد بوی نامطبوع و مشخصی دارد:

برای اینکار ابتدا تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و آن را خوب بو کنید تخم مرغ سالم بوی خاصی ندارد اما تخم مرغ فاسد دارای بوی تند، سولفوری یا گندیده می باشد که نشاندهنده فاسد شدن آن است.

 

بررسی ظاهر تخم مرغ

پوست تخم مرغ را از نظر ترک، لیزی یا پودر شدن بررسی کنید. وقتی تخم مرغ را شکستید زرده و سفیده را مشاهده کنید.

تخم مرغ تازه دارای زرده اس سفت و گرد و سفیده ای غلیظ است که نزدیک زرده می ماند. تخم مرغ های کهنه تر زرده ای صاف تر و سقیده ای رقیق و پخش دارند تغییر رنگ مانند لکه های صورتی، سبز یا سیاه نشاندهنده تخم مرغ فاسد است.

ما در گروه تولیدی یادگار با بهره گیری از فناوری های نوین تولید و تاکید بر تازگی و کیفیت، ارزش غذایی و سلامت، تخم مرغ های تولیدی این گروه را با برند یاد اگ برای افرادی که به دنبال تغذیه سالم و مطوئن و کامل هستند و در راستای تغذیه سالم خانواده ها در بسته بندی های متنوع و با کیفیت عرضه می کنیم.

 

آزمایش شناوری

یکی از روش های ساده و محبوب برای بررسی تازگی تخم مرغ آزمایش شناوری است. برای این کار کافی است یه کاسه یا لیوان را با آب پر کنید و تخم مرغ را به آرامی داخل آب قراردهید.

در این روش در صورتی که تخم مرغ تازه باشد به کف ظرف می رود و به پهلو میخوابد، در صورتی که تخم مرغ کمی کهنه باشد در کف ظرف می ایستد و تخم مرغ کهنه روی سطح آب شناور می شود.

 

روش کندلینگ

کندلینگ تکنیکی است که توسط تولید کنندگان استفاده می شود اما میتوان در خانه با یک چراغ قوه نیز آن را انجام داد.

در یک اتاق تاریک تخم مرغ را در برابر نور شدید یا چراغ قوه نگه دارید.

تخم مرغ تازه حفره هوایی کوچکی خواهد داشت و زرده کمتر دیده می شود .

تخم مرغ های کهنه تر حفره هوایی بزرگ تری خواهند داشت و متویات آن به دلیل رقیق شدن بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

 

مشاهده قوام در پخت

هنگامی که تخم مرغ ها را سرخ یا آبپز میکنید تخم مرغ تازه شکل خود را بهتر حفظ می کند زرده سالم باقی می ماند و سفیده به دور آن فشرده می ماند در حالیکه تخم مرغ کهنه تر در ماهیتابه پخش می شوند و زرده به راحتی پخش میشود.

مژگان مهرزادی