ایر فرایر یا هواپز، لذت آشپزی سالم

آیا پخت مواد غذایی با  ایرفرایر ها  برای سلامتی مفید اسـت؟

امروزه و با توجه به توصیه های متخصصان حوزه سلامت  پیدا کردن راه های مناسب در جهت کاهش مصرف روغن در رژیم های غذایی به یکی از دغدغه های افراد تبدیل شده است و در این خصوص استفاده از ایر فرایر ها به عنوان جایگزین سالم به جای روش های نا سالم سرخ کردن مواد غذایی با روغن زیاد معرفی شده اند اما آیا به راستی پخت مواد غذایی با ایر فرایر ها برای سلامتی ما مفید است؟

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب ایر فرایر ها و تاثیر آنها بر سلامتی افراد می پردازیم:

ابتدا بهتر است مختصرا توضیح دهیم ایر فرایر چیست و عملکرد آن به چه صورت است.

ایر فرایر چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟

ایر فرایر دستگاهی است که با به جریان انداختن هوای داغ در اطراف ماده غذایی باعث پخته شدن آن می گردد. غذا در اثر جریان همرفت پخته می شود و بدون استفاده از روغن لایه بیرونی ماده غذایی کاملا ترد و کریسپی می شود این در حالیست که بافت داخلی ماده غذایی کاملا نرم و لطیف باقی می ماند. ایر فرایر دارای یک فن قوی و المنت گرم کننده می باشد و هوای داغ توسط این فن در تمام محفظه هواپز گردش می کند و تمام قسمت های ماده غذایی در معرض هوای داغ قرار می گیرد و پخته می شود.این روش پخت یکی از روش های راحت با مصرف حداقل روغن برای مواد غذایی مثل مرغ سرخ شده و چیپس می باشد. یکی از بهترین قسمت های مرغ برای تهیه مرغ سوخاری خانگی و خوشمزه ران مرغ  می باشد ما در گروه تولیدی یادگار ران مرغ بدون پوست با کیفیت و تازه برند یادگار را به شما پیشنهاد می دهیم. ( لینک ران مرغ بدون پوست یادگار )

پخت مواد غذایی با ایر فرایر چه مزایایی دارد؟

۱- استفاده از ایر فرایر ها بطور محسوس استفاده از روغن ها را کاهش میدهد.

۲- استفاده از ایر فرایر ها بسیار ساده تر و راحتتر می باشد.

۳- به علت پایین بودن میزان کالری در مدیریت رژیم غذایی به ما کمک می کند.

۴- مواد مغذی موجود در مواد غذایی به علت پخت در زمان کمتر بهتر حفظ می شود.

۵-پایین آوردن میزان آکریل آمید

۱-استفاده از ایر فرایر ها بطور محسوس استفاده از روغن ها را کاهش میدهد:

ایر فرایر ها در مقایسه با روش سرخ کردن متداول مواد غذایی در روغن زیاد بطور قابل توجهی مقدار استفاده از روغن را کاهش می دهند. مطابق با نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ بر روی عملکرد ایرفرایرها انجام شده است ، این مسئله به اثبات رسیده که مواد غذایی که با ایرفرایر ها پخته شده اند به علت مکانیسم پخت با هوای داغ دارای مقادیر بسیار اندک چربی می باشند.

 

۲- استفاده از ایر فرایر ها بسیار ساده تر و راحتتر می باشد.

در روش های رایج سرخ کردن مواد غذایی از مقادیر زیاد روغن در دمای بالا استفاده می شود و به این خاطر علاوه بر ناسالم بودن مواد غذایی به خاطر قرار گرفتن افراد در معرض روغن داغ با حجم زیاد امکان ایجاد آسیب  بخصوص آسیب های پوستی در اثر سوختن یا پرتاب شدن ذرات روغن برای افراد وجود دارد.اما در مورد ایرفرایر ها برای حفظ امنیت و جلوگیری از مشکلات این چنینی تنها کافی است بر اساس دستورالعمل دستگاه عمل کنید.

طرز تهیه توپک های مرغ سوخاری ( پاپ کورن مرغ) در ایر فرایر

۳– به علت پایین بودن میزان کالری در مدیریت رژیم غذایی به ما کمک می کند.

غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شده اند دارای مقادیر بالایی کالری و روغن هستند. بنابر این استفاده از ایرفرایر ها برای پخت این مواد غذایی به میزان قابل توجهی میزان چربی و کالری این مواد غذایی را کاهش می دهد البته مدت زمان سرخ کردن مواد غذایی در تاثیر آن در مدیریت رژیم غذایی تاثیر گذار است.

 

۴-مواد مغذی موجود در مواد غذایی به علت پخت در زمان کمتر بهتر حفظ می شود.

مکانیسم جریان هوای داغی که در ایر فرایر ها استفاده شده است میتواند ارزش غذایی مواد غذایی را در حین فرایند پخت حفظ کند

بطور مثال مواد غذایی مانند ویتامین سی و پلی فنول ها ( پلی فنول ها ترکیبات گیاهی هستند که حاوی آنتی اکسیدان ها می باشند و بر روی سلامتی بخصوص در سلامت قلب و مغز و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها تاثیرات مثبت زیادی دارند)

 

۵- پایین آوردن میزان آکریل آمید

آکریل آمید ماده ای شیمیایی است که با سرخ کردن مواد غذایی حاوی نشاسته زیاد مانند سیب زمینی ،در دمای بالا بوجود می آید

مطابق با تحقیقات انجام شده شواهد زیادی مبنی بر تاثیر استفاده از ایر فرایر ها در کاهش میزان آکریل آمید وجود دارد.

بر اساس نتایج این تحقیقات زمان و دمای پخت رابطه ای مستقیم با میزان تولید این ماده شیمیایی دارند.

 

آیا ایر فرایر ها برای همه افراد و همه رژیم های غذایی مناسبند؟

با وجودی که ایر فرایر ها به عنوان یک روش پخت جایگزین برای روش های متداول سرخ کردن محسوب می شوند اما همچنان یکی از روش های سرخ کردن تلقی می شوند و همانطور که مطابق با یافته های علمی می دانیم مواد غذایی سرخ شده از عوامل تاثیر گذار ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی ، چاقی وانواع خاصی از سرطان ها می باشند. بنابر این در صورتی که تمایل به استفاده از ایر فرایر ها دارید، از آن به عنوان روش همیشگی پخت استفاده نکنید و به عنوان یک روش جایگزین برای زمان هایی که عجله دارید و زمان کافی برای پخت مواد غذایی ندارید استفاده کنید.

یکی از پژوهش های انجام شده بر روی معایب پخت مواد غذایی با استفاده از ایر فرایر ها نشان می دهد، در اثر پخت  ماهی های روغنی مانند ساردین در ایر فرایر مقدار چربی مفید آنها ( چربی های غیر اشباع)  کاهش می یابد و با افزایش فرایند اکسید شدن کلسترول ، می تواند بر روی سطح کلسترول مواد غذایی بعد از پخت در ایر فرایر تاثیر منفی بگذارد و آن را تا حدودی افزایش دهد.

با وجود معایبی که در استفاده از ایر فرایر ها  بیان شد ، به علت قابلیت آماده کردن مواد غذایی در مدت زمان بسیار کم (حداقل نصف زمان نرمال برای پخت)  استفاده از این دستگاه یکی از راه های کاربردی برای مدیریت مقدار مصرف چربی های نا سالم و مهیا کردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی برای افراد می باشد.

یک رژیم غذایی متعادل حاوی میزان کافی از منابع پروتئینی مانند سینه مرغ ، ماهی سالمون ، سبزیجات و حبوبات و میان وعده های سالم می باشد که با استفاده از ایر فرایر می توانید تمامی آنها را آماده کنید.

همانگونه که می دانید سینه مرغ به عنوان یکی از منابع غنی پروتئینی شناخته می شود و بطور متوسط در یک وعده ۱۰۰گرمی از آن حدود ۳۱ گرم پروتئین وجود دارد و علاوه بر کمک به عضله سازی،  برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن و سلامتی می باشند نیز بسیار مفید می باشد. ما در گروه تولیدی یادگار مفتخریم سینه مرغ بدون پوست با کیفیت و تازه را در جهت کمک به سلامت به شما عزیزان ارائه دهیم.

سینه مرغ بدون پوست

 

با توجه به اینکه همه ما به دنبال بهره مندی کامل از خواص مواد غذایی  که مصرف می کنیم هستیم استفاده از ایر فرایر ها می تواند با حفظ بهتر خواص مواد غذایی به علت زمان پخت بسیار کمتر به ما در رسیدن به این هدف یاری رساند.

از طرف دیگر همانطور که قبلا اشاره کردیم استفاده از ایر فرایر ها مقدار آکریل آمید تولید شده را به علت مدت زمان کوتاه پخت تا ۹۰ درصد کاهش می دهد.

کلام آخر

اگر شما قصد دارید برای داشتن رژیم غذایی سالم تر از ایر فرایر ها استفاده کنید حتما دستورالعمل های استفاده درست از ایرفرایر ها را به درستی انجام دهید مانند استفاده از حداقل روغن و مصرف مقدار کمتر از مواد غذایی سرخ شده. بعضی افراد با تصور اینکه سرخ کردن ماده غذایی با این روش کاملا سالم است مقدار مصرف مواد غذایی سرخ شده با این روش را به نسبت افزایش می دهند که این کار اصلا برای داشتن رژیم غذایی سالم توصیه نمی شود. بطور کلی میتوان گفت ایر فرایر ها تنها بهترین راه پخت مواد پروتئینی حاوی درصد چربی پایین می باشند و در مقایسه با بقیه روش های پخت مواد مغذی مواد غذایی را بهتر حفظ می کنند.

مژگان مهرزادی