وکیوم و اتمسفر اصلاح شده

امروزه به دلیل تنوع محصول بازار فروش به عرصه رقابت تبدیل شده است و درست است که کیفیت محصول بسیار مهم است اما نوع بسته بندی هم در جلب نظر مشتری حائز اهمیت است. رنگ و تازگی محصول نیز می تواند نشانه کیفیت آن باشد.  از طرف دیگر با توجه به اهمیت زمان نگهداری گوشت در حفظ کیفیت آن و نتایج متفاوت از تاثیر بسته بندیهای مختلف، ابتدا بعد از معرفی روشهای جدید بسته بندی، به مقایسه و  تاثیر بسته بندی های روش های مختلف می پردازیم :

  1. بسته بندی با روش خلا (VP=Vaccum Packaging)

در این روش بدون تزریق گاز، هوای داخل بسته وکیوم شده (خالی می شود) و بسته بندی تقریبا بدون هوا صورت گرفته و همین عامل باعث مانگاری بالا به دلیل کاهش رشد باکتری و کاهش فعالیت آنزیمی در جهت فساد گوشت می شود.

  1. بسته بندی به روش اتسمفر اصلاح شده (MAP=Modified Atmosphere Packaging)

مفهوم اتمسفر اصلاح شده ( Modified atmosphere packaging ) یا به اختصارMAP  برای کالاهای بسته بندی شده، شامل فضای اتمسفر اصلاح شده یک فرآورده غذایی توسط خلا، فشار گاز یا تراوایی کنترل شده بسته است که بدین وسیله فعالیت های شیمیایی، آنزیمی و میکروبی کنترل می شود به طوری که از خطرات مهمی که ممکن است اتفاق بیافتد، اجتناب و یا کاسته می شود. یا به عبارت دیگر گازهای تزریق شده باعث کاهش رشد چشمگیر باکتری های عامل فساد در گوشت می شود.

به عبارت دیگر بسته بندی به روش MAP  به معنی وارد کردن اتمسفر در یک پاکت (یا بسته) ماده غذایی با ترکیب خاص دی اکسید کربن، نیتروژن و اکسیژن می باشد.

این روش نگهداری کیفیت تازه فراورده های غذایی را بدون عملیات حرارتی و شیمیایی به کار رفته توسط تکنیک های نگهداری قابل رقابت مانند کنسرو کردن، فریز کردن، خشک کردن و فرایندهای دیگر میسر می کند.
تکنیکهای MAP در حال حاضر در محدوده وسیعی از غذاهای تازه یا سرد شده شامل غذاهای نیم پخته، ماکیان و ماهی، پاستای تازه، میوه و سبزیجات و اخیرا قهوه، چای، غذاهای آماده و فرآورده های نانوایی استفاده می شود.

مجموعه گروه تولیدی  یادگار نیز در بخش تولید و فراوری قطعات مرغی شامل: ران، سینه، بال، پاچین، جوجه کباب زعفرانی، بال و پاچین زعفرانی و … با استفاده از تکنولوژی جدید MAP اقدام به بسته بندی و ارائه محصول با کیفیت و با ماندگاری بالا کرده تا رضایت مشتریان را بیشتر از قبل جلب نماید.

مزایای بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده
طولانی کردن ماندگاری با حفظ خواص کیفی مطلوب
پایین آوردن میزان ضایعات و فساد
تازه نگه داشتن محصول بدون استفاده از مواد نگه دارنده یا پرتو دهی
برداشت محصول تازه در سطوح رسیدگی مورد نظر برای مصرف کننده
کاهش هزینه های حمل و نقل
فراهم نمودن محصولات برش خورده آماده مصرف
صرفه جویی در مصرف انرژی (مانند عدم استفاده از فرآیندهای حرارتی و برودتی)

مقایسه ماندگاری
استفاده از روش اتمسفر اصلاح شده علاوه بر حفظ خواص کیفی ماده، باعث افزایش مدت ماندگاری نیز می شود. بطور مثال در مورد محصولات قطعه شده مدت ماندگاری از ۷۲ ساعت به ۵ روز (در حالت خلا و وکیوم) و ۷ روز (در حالت MAP)  افزایش می یابد.

فرید عزیز