نشانه‌های رایج گوشت نامرغوب

گوشت نامرغوب

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که هنگام خرید مرغ نگران فاسد بودن یا نبودن گوشت مرغ یا کیفیت آن بوده اید ولی آیا می دانید گوشت مرغ فاسد شده دارای چه نشانه هایی است؟

 همانطور که در مقاله تشخیص مرغ تازه بررسی کردیم با توجه به ظاهر مرغ، بو و بافت آن می توان تا حدودی به مرغوب بودن و کیفیت گوشت مرغ پی برد.

تغییر رنگ گوشت مرغ

مرغ خام یا پخته شده که شروع به سبز یا خاکستری شدن می کند، خراب شده است. لکه های کپک خاکستری تا سبز نشان دهنده رشد باکتری است.

بوی نا مطبوع گوشت مرغ فاسد

مرغ خام و پخته شده زمانی که فاسد شده باشند بوی اسیدی از خود متصاعد می‌کنند که شبیه آمونیاک است.

بافت گوشت مرغ فاسد شده

مرغی که بافت لزج دارد فاسد شده است. خوب است بدانیم که شستن مرغ باعث از بین رفتن باکتری ها نمی شود. در عوض، انجام این کار می تواند باکتری را از گوشت مرغ به سایر غذاها، ظروف و سطوح منتقل کند و باعث آلودگی متقاطع شود.

۱۰ اشتباه رایجی که ممکن است هنگام استفاده از مرغ خام مرتکب شوید

سه ویژگی عمده مرغوب نبودن گوشت مرغ فرآوری شده، این موارد هستند:

– ریش ریش بودن (striping white)

– اسپاگتی بودن (meat Spagetti)

– و سفت بودن (meat wooden)

سیر تحول پرورش مرغ

مرغ ها در حالت طبیعی رشد خود اینگونه هستند که در مدت زمان ۲ سال به وزن بالغ حدود ۲ کیلوگرم میرسند. اما مرغ های امروزی که اصطلاحا اصلاح نژاد شده میباشند، در مدت زمان حدود ۴۲ روز به وزن ۳ گیلوگرم میرسند. دلیل این موضوع اصلاحات ژنتیکی هست که در این مرغ های گوشتی اتفاق افتاده است. در بحث پرورش مرغ گوشتی امروزه تامین احتیاجات غذایی این حیوانات بسیار علمی و تخصصی میباشد. چرا که ارتقا ژنتیکی مرغ های گوشتی در ژن های مربوط به عضلات آنها انجام شده است. از همین رو برای سرعت بالای رشدی که دارند باید رژیم غذایی مناسبی که شامل انرژی کافی، پروتئین کافی و میزان درست و اصولی از سایر ریز مغذی ها است را برای آنها فراهم کرد. این مسئله در کیفیت نهایی محصول تولید شده نیز تاثیر بالایی دارد.

از طرفی مسائل مربوط به کشتار، بسته بندی و حمل و نقل در پروسه تولید گوشت مرغ بسیار حائز اهمیت است. رعایت استانداردهای بهداشتی و کنترل کیفیت در واحد های قطعه بندی میتواند تا حد زیادی بر مرغوبیت گوشت تولیدی تاثیرگذار باشد.

مجموعه یادگار به عنوان زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ میباشد که تمامی فراینده تولید از مزرعه تا مصرف را انجام میدهد. در مزارع یادگار استانداردهای پرورش صحیح مرغ به درستی انجام میشود و در کارخانه جات خوراک با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا خوراک مورد نیاز مرغداری ها تولید میگردد. واحد صنعتی کشتارگاهی پرستو نیز که از زیر مجموعه های گروه تولیدی یادگار میباشد با بالاترین کیفیت و رعایت بالاترین سطح بهداشت و بسته بندی، قطعه بندی مرغ را انجام داده و در نهایت سیستم توزیع روزانه گوشت مرغ یادگار، با رعایت استانداردهای کیفی حمل، محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد.

مژگان مهرزادی